POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ                                     DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
                                       

 

 
 
 
 
 
 

Koncepcja Pracy Miejskiego Przedszkola nr 24 w Rudzie Śląskej

 

 

 
 
 
 
 
 
Zatwierdzona na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2011
Uchwała nr 01/2011/2012
 
PODSTAWA PRAWNA:
Koncepcja pracy oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy,
w tym w szczególności w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola. Rozporządzenie MEN z dnia 07 października 2009r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. nr 168, poz. 1324)
 
 
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI:
Koncepcja została opracowana przez Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola nr 24 w Rudzie Śląskiej. Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były
wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w  sprawie nadzoru pedagogicznego oraz wyniki przeprowadzonych w roku
szkolnym 2010/2011 ewaluacji i nadzoru pedagogicznego. W wyniku samooceny określono wnioski, na podstawie, których określono specyfikę przedszkola oraz
kierunki dalszych działań.
 
 
MISJA
Zamierzamy wychowywać dzieci wrażliwe na piękno oraz potrzeby i problemy drugiego człowieka.
Pragniemy wzmacniać więzi uczuciowe i emocjonalne z domem rodzinnym oraz regionem.
Przedszkole realizuje zadania wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjne 
w celu wychowania kreatywnych absolwentów.
Przedszkole przygotowuje dzieci do kulturalnego, aktywnego i zdrowego trybu życia 
oraz szacunku dla tradycji naszego regionu.
 

WIZJA

 
Rozwijanie wrażliwości dziecka poprzez jego twórczość (muzyczną, teatralną, plastyczną).
Ukierunkowywanie dzieci zdolnych artystycznie we współpracy z rodzicami.
Nawiązywanie kontaktów z innymi placówkami: wymiana doświadczeń,
organizowanie współnych  imprez  (wystawy plastyczne, przedstawienia teatralne).
Aktywny udział przedszkola w życiu lokalnej społeczności.
 
 
CELE GŁÓWNE:
 
1.      Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
 
  •  Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
 
2.      Procesy zachodzące w przedszkolu
 
  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych
 
3.       Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
 
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w jakich działa.
 
 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 
  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwści wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo - kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Realizacja zabaw i zajęć w oparciu o programy własne: edukacji regionalnej, pracy z dzieckiem zdolnym, teatralnym, logopedycznym.
  • Głębokie poszanowanie osobowoąci dziecka, zapewnienie mu możliwości rozwijania samodzielności. Okazywanie sobie wzajemnej pomocy: dziecko - dziecko, dziecko - dorosły.
  • Wychowywanie dzieci tak, aby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych, włącznie z sytuacją porażki.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi.
  • Rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania i prezentowania w sposób zrozumiały dla innych swoich opinii, przemyśleń.
  • Kształtowanie postawy "zdrowego stylu życia".
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, wprowadzania dzieci w świat sztuki, rozwijanie umiejętności prezentowania obserwowanej rzeczywistości, odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej.
  • ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działajścymi na terenie miasta.
 

MODEL ABSOLWENTA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 24

 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
 
Wykazuje:
  • motywację do uczenia się
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
  • umiejętność koncentracji uwagi, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami
  • umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom)
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
  • samodzielność
  • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z rówieśnikami)
  • zainteresowanie czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania
 
Posiada:
 
  • zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
  • podstawową wiedzę o świecie
  • sprawność rąk oraz koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
 
 
Potrafi:
 
  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
  • posługiwać się zdobyczami techniki (RTV, komputer i inne), próbuje rozumieć, jak one działają  i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich
  • przewidywać skutki swoich zachowań
  • utrzymać porządek w swoim otoczeniu
  • zwracać się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
  • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego
  • wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
  • ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi
  • rozróżniać stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów
  • określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki
  • uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach
  • słuchać np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
  • układać krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
 
Rozumie, zna:
 
  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi
  • zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady kultury współżycia, postępowania
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe i Unii Europejskiej
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
  • zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich
  • stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
  • sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu
 
Nie obawia się:
 
  • występować publicznie
  • reprezentować grupę, przedszkole
  • przedstawiać swoje pomysły, osiągnięcia artystyczne, sportowe, dzielić swoimi sukcesami
  • wykazywać inicjatywę w działaniu
  • wyrażania swoich emocji i uczuć
 

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA:

 
 
Sposoby motywacji dzieci:
 
Stosowane nagrody:
  • pochwała indywidualna
  • pochwała przed całą grupą
  • pochwała przed rodzicami
  • oklaski
  • emblematy
  • przydział funkcji
 
 
Stosowane kary:
  • brak nagrody
  • upomnienie ustne
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu
 
 
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
 
  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju wg indywidualnych programów
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
  • półroczna ocena realizacji założonych celów, zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca wg indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji
 
 
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
 
  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy)
  • teczek prac i innych dokumentów
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
  • kroniki
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy)
  • rozmów
 
 
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
 
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (arkusze samooceny); zostają również poddani ocenie przez dyrektora
(obserwacje zabaw i zajęć) i rodziców (zajęcia otwarte, uroczystości)
 
 
Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
 
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami
  • obserwacji zabaw i zajęć oraz prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
  • arkuszy samooceny
  • innych dokumentów, obrazujących pracę nauczyciela
 
Wyniki badania osiągnięć dzieci i nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane  są na Radach Pedagogicznych dwa razy w roku szkolnym.
 
Sposoby informowania rodziców:
 
  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu wychowania przedszkolnego
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacji, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli
  • rodzice o postępach swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczycieli, bądź rodziców
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują raz w roku - po przeprowadzeniu diagnozy
  • rodzice dzieci 6 letnich otrzymują w kwietniu informację o gotowości szkolnej dziecka
 

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU:

 
 
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
 
  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń
  •  informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy pedagogiczno - psychologicznej i innej
  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola
  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
 
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
 
  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej
  • współpraca z Poradnią Pedagogiczno - Psychologiczną, szkołami podstawowymi, policją, strażą pożarną, muzeum, biblioteką, domem kultury, sanepidem, władzami samorządowymi itp.
 
  •  włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym
 
 
 
ZADANIA GŁÓWNE:
 
1. Diagnozowanie i rozwijanie u dzieci talentów .
2. Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji.
3. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
4. Wspomaganie rodziców  w wychowaniu radosnego dziecka.
5. Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
6. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.