|
|
|
|
|
|
Koncepcja
Pracy Miejskiego Przedszkola nr 24 w Rudzie Śląskej
|
|
|
|
|
|
|
|
Zatwierdzona na posiedzeniu
|
Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2011
|
|
|
PODSTAWA PRAWNA: |
Koncepcja pracy oparta jest na celach
i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o
systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, |
w tym w szczególności w Podstawie
programowej wychowania przedszkolnego, Statucie
Przedszkola. Rozporządzenie MEN z dnia 07 października
2009r. |
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.
U. nr 168, poz. 1324) |
|
|
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI: |
Koncepcja została opracowana przez
Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola nr 24 w Rudzie
Śląskiej. Punktem wyjścia do opracowania koncepcji
były |
wymagania wobec edukacji przedszkolnej,
stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie
nadzoru pedagogicznego oraz wyniki przeprowadzonych w
roku |
szkolnym 2010/2011 ewaluacji i nadzoru
pedagogicznego. W wyniku samooceny określono wnioski, na
podstawie, których określono specyfikę przedszkola
oraz |
kierunki dalszych działań. |
|
|
MISJA |
Zamierzamy wychowywać
dzieci wrażliwe na piękno oraz potrzeby i problemy
drugiego człowieka. |
Pragniemy wzmacniać więzi uczuciowe i emocjonalne
z domem rodzinnym oraz regionem. |
Przedszkole realizuje zadania wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjne |
w celu wychowania kreatywnych absolwentów. |
Przedszkole przygotowuje dzieci do kulturalnego, aktywnego i zdrowego trybu życia |
oraz szacunku dla tradycji naszego regionu. |
|
WIZJA
|
|
Rozwijanie wrażliwości dziecka poprzez jego twórczość
(muzyczną, teatralną, plastyczną). |
Ukierunkowywanie dzieci zdolnych artystycznie we współpracy z rodzicami.
|
Nawiązywanie kontaktów z innymi placówkami:
wymiana doświadczeń, |
organizowanie współnych
imprez (wystawy plastyczne, przedstawienia teatralne).
|
Aktywny udział przedszkola w życiu lokalnej społeczności. |
|
|
CELE GŁÓWNE: |
|
1. Efekty działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej
działalności statutowej. |
|
- Przedszkole osiąga cele zgodne
z polityką oświatową państwa.
|
- Przedszkole doskonali efekty
swojej pracy.
|
- Efektywna współpraca z rodzicami
wpływa na jakość pracy przedszkola.
|
|
2. Procesy zachodzące w
przedszkolu |
|
- Procesy zachodzące w przedszkolu
służą realizacji przyjętej w przedszkolu
koncepcji pracy.
|
- W przedszkolu dba się o
prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów
edukacyjnych
|
|
3. Funkcjonowanie
przedszkola w środowisku lokalnym |
|
- Przedszkole jest integralnym
elementem środowiska, w którym działa
|
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem
na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
|
- Przedszkole racjonalnie
wykorzystuje warunki, w jakich działa.
|
|
|
CELE SZCZEGÓŁOWE:
|
|
- Realizacja założeń
reformy oświatowej.
|
- Zapewnianie funkcji
opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a
także możliwści wspólnej zabawy i nauki w
warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych
do potrzeb rozwojowych dzieci.
|
- Dbanie o wysoki poziom
pracy wychowawczo - kształcącej, a także
atrakcyjną ofertę edukacyjną.
|
- Realizacja zabaw i zajęć
w oparciu o programy własne: edukacji
regionalnej, pracy z dzieckiem zdolnym,
teatralnym, logopedycznym.
|
- Głębokie poszanowanie
osobowoąci dziecka, zapewnienie mu możliwości
rozwijania samodzielności. Okazywanie sobie
wzajemnej pomocy: dziecko - dziecko, dziecko -
dorosły.
|
- Wychowywanie dzieci tak,
aby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre,
a co złe.
|
- Kształtowanie odporności
emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w
sytuacjach nowych i trudnych, włącznie z
sytuacją porażki.
|
- Rozwijanie umiejętności
społecznych, które warunkują poprawność
relacji z dziećmi i dorosłymi.
|
- Rozwijanie umiejętności
logicznego rozumowania i prezentowania w sposób
zrozumiały dla innych swoich opinii, przemyśleń.
|
- Kształtowanie postawy
"zdrowego stylu życia".
|
- Rozwijanie sprawności
fizycznej, wprowadzania dzieci w świat sztuki,
rozwijanie umiejętności prezentowania
obserwowanej rzeczywistości, odczuć poprzez
różne formy ekspresji artystycznej.
|
- ścisła współpraca z
rodzicami, jako współpartnerami w procesie
edukacji i wychowania dzieci.
|
- Skuteczne informowanie
rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
|
- Współpraca z lokalnymi
placówkami oświatowymi, organizacjami i
instytucjami działajścymi na terenie miasta.
|
|
MODEL
ABSOLWENTA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 24
|
|
Dziecko kończące przedszkole i
rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi
dobrze funkcjonować w roli ucznia: |
|
Wykazuje: |
|
- zainteresowanie treściami
nauczania, chęć poznawania czegoś nowego
|
- umiejętność przyswajania nowych
pojęć, logicznego myślenia, korzystania z
posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
|
- umiejętność koncentracji uwagi,
pracy przez dłuższy czas, wytrwałość
|
- umiejętność radzenia sobie z
trudnościami
|
- umiejętność współpracy w
grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom)
|
- tolerancję wobec innych,
odmiennych postaw, przekonań
|
|
- odporność na stres (sytuacje
problemowe, konflikty z rówieśnikami)
|
- zainteresowanie czytaniem i
pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania
|
|
Posiada: |
|
- zdolność do obdarzania
nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i
porozumiewania się w zrozumiały dla innych
sposób
|
- wyobrażenie o obowiązkach
wynikających z roli ucznia
|
- podstawową wiedzę o świecie
|
- sprawność rąk oraz koordynację
wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania,
wycinania i nauki pisania
|
|
|
Potrafi: |
|
- cieszyć się z własnych osiągnięć
i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona
zadanie
|
- posługiwać się zdobyczami
techniki (RTV, komputer i inne), próbuje
rozumieć, jak one działają i zachowuje
ostrożność przy korzystaniu z nich
|
- przewidywać skutki swoich
zachowań
|
- utrzymać porządek w swoim
otoczeniu
|
- zwracać się bezpośrednio do
rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod
względem artykulacyjnym, gramatycznym,
fleksyjnym i składniowym
|
- liczyć obiekty i rozróżniać
błędne liczenie od poprawnego
|
- wyznaczać wynik dodawania i
odejmowania, pomagając sobie liczeniem na
palcach lub na innych zbiorach zastępczych
|
- ustalać równoliczność dwóch
zbiorów, a także posługuje się liczebnikami
porządkowymi
|
- rozróżniać stronę lewą i prawą,
określa kierunki i ustala położenie obiektów
w stosunku do własnej osoby, a także w
odniesieniu do innych obiektów
|
- określić kierunki oraz miejsca
na kartce papieru, rozumie polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki,
narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony
kartki
|
- uważnie patrzeć (organizuje pole
spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać
to, co jest przedstawione na obrazkach
|
- słuchać np. opowiadań, baśni i
rozmawia o nich; interesuje się książkami
|
- układać krótkie zdania, dzieli
zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby;
wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie
fonetycznej
|
|
Rozumie, zna: |
|
- prawa dziecka i respektuje prawa
innych ludzi
|
- zasady bezpieczeństwa, zabawy,
higieny, dbałości o zdrowie i sprawność
fizyczną
|
- zasady kultury współżycia,
postępowania
|
- kulturę i dziedzictwo własnego
regionu, symbole narodowe i Unii Europejskiej
|
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska
(prezentuje postawę proekologiczną)
|
- zagrożenia płynące ze świata
ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich
|
- stałe następstwo dni i nocy,
pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
|
- sens informacji podanych w formie
uproszczonych rysunków oraz często stosowanych
oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy,
na dworcu
|
|
Nie obawia się: |
|
|
- reprezentować grupę, przedszkole
|
- przedstawiać swoje pomysły, osiągnięcia
artystyczne, sportowe, dzielić swoimi sukcesami
|
- wykazywać inicjatywę w
działaniu
|
- wyrażania swoich emocji i uczuć
|
|
DZIAŁANIA
PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA:
|
|
|
Sposoby motywacji dzieci: |
|
Stosowane nagrody: |
|
- pochwała przed całą grupą
|
|
|
|
|
|
|
Stosowane kary: |
|
|
- czasowe odebranie przydzielonej
funkcji
|
- chwilowe odsunięcie dziecka od
zabawy
|
- poinformowanie rodziców o
zachowaniu
|
|
|
Sposoby diagnozowania osiągnięć
dzieci: |
|
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej
|
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji
dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie
wyników, wspomaganie rozwoju wg indywidualnych programów
|
- informowanie rodziców o stanie
rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i
końcowej
|
- półroczna ocena realizacji
założonych celów, zadań, analiza, wnioski do
dalszej pracy
|
- bieżące wspieranie rozwoju
dzieci, praca wg indywidualnego programu,
dokumentowanie wyników obserwacji
|
|
|
Badanie osiągnięć dzieci w
przedszkolu odbywa się na podstawie: |
|
- prezentacji dokonań dzieci (występy,
wystawy)
|
- teczek prac i innych dokumentów
|
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
|
|
- materiałów reportażowych (zdjęcia,
filmy)
|
|
|
|
Sposoby monitorowania osiągnięć
nauczycieli: |
|
Nauczyciele stosują ewaluację
własnej pracy (arkusze samooceny); zostają również
poddani ocenie przez dyrektora |
(obserwacje zabaw i zajęć) i
rodziców (zajęcia otwarte, uroczystości) |
|
|
Badania osiągnięć nauczycieli
dokonuje się na podstawie: |
|
- rozmów z nauczycielami, rodzicami
|
- obserwacji zabaw i zajęć oraz
prezentowanych przez dzieci umiejętności,
wiedzy i postaw
|
|
- innych dokumentów, obrazujących
pracę nauczyciela
|
|
Wyniki badania osiągnięć dzieci i
nauczycieli, jak również ocena jakości pracy
przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych dwa
razy w roku szkolnym. |
|
Sposoby informowania rodziców: |
|
- nauczyciele na początku roku
szkolnego informują rodziców o wymaganiach
edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez
siebie programu wychowania przedszkolnego
|
- nauczyciele zobowiązani są do
gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania
jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu
|
- informacje o dziecku zawarte są w
arkuszach obserwacji, diagnostycznych, innych
dokumentach zbieranych przez nauczycieli
|
- rodzice o postępach swoich dzieci
dowiadują się na zebraniach ogólnych,
grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów
podejmowanych z inicjatywy nauczycieli, bądź
rodziców
|
- na życzenie rodzica nauczyciel
może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju
dziecka
|
- informację o stanie rozwoju
dziecka rodzice otrzymują raz w roku - po
przeprowadzeniu diagnozy
|
- rodzice dzieci 6 letnich otrzymują
w kwietniu informację o gotowości szkolnej
dziecka
|
|
SPOSOBY
WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU:
|
|
|
Sposoby współpracy z rodziną
dziecka: |
|
- przekazywanie rodzicom rzetelnej
informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania
i przyczyn ewentualnych niepowodzeń
|
- informowanie rodziców o
sposobach i możliwości uzyskania pomocy
pedagogiczno - psychologicznej i innej
|
- włączanie rodziców i innych
członków rodzin do podejmowania działań na
rzecz przedszkola
|
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród
rodziców
|
- tworzenie pozytywnej atmosfery w
kontaktach z rodziną dziecka
|
|
Sposoby współpracy ze środowiskiem
lokalnym: |
|
- podtrzymywanie tradycji
organizowania imprez o charakterze otwartym dla
społeczności lokalnej
|
- współpraca z Poradnią
Pedagogiczno - Psychologiczną, szkołami
podstawowymi, policją, strażą pożarną,
muzeum, biblioteką, domem kultury, sanepidem,
władzami samorządowymi itp.
|
|
- włączanie się w organizowane
na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne,
konkursy oraz udział w niektórych imprezach o
charakterze lokalnym i ogólnokrajowym
|
|
|
|
ZADANIA GŁÓWNE: |
|
1. Diagnozowanie i rozwijanie u
dzieci talentów . |
2. Rozwijanie umiejętności
adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji. |
3. Stwarzanie atmosfery
bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i
przedszkolnym. |
4. Wspomaganie rodziców w
wychowaniu radosnego dziecka. |
5. Efektywne angażowanie rodziców
do realizacji zadań określonych w koncepcji. |
6. Promowanie działalności
przedszkola w środowisku lokalnym. |
|
|
|
|
|