KĄCIK SZEŚCIOLATKA
CZERWIEC
TEMATYKA: | ||
1. | Dzieci z całego świata. | |
2. | Poznajemy zwierzęta. | |
3. | Będę uczniem. | |
4. | Powitane lata. Dzień Ojca. | |
5. | Bezpieczne wakacje. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Zapoznanie z wyglądem i sposobem życia dzieci w różnych krajach. | |
Poszanowanie odmienności i autonomii drugiego człowieka. | ||
* | Dzień Dziecka na sportowo – zabawy w ogrodzie przedszkolnym z różnymi atrakcjami. | |
Uświadamianie dzieciom konieczności dbania o swoją kondycję fizyczną. | ||
* | Poznanie podstawowych wiadomości na temat życia zwierząt w różnych środowiskach. | |
* | Zapoznanie ze szkołą. Udział w lekcji pokazowej. Spacer po szkole oraz wokoło budynku szkoły. | |
Zabawy integracyjne na boisku szkolnym. | ||
* | Zapoznanie dziecka z drogą do szkoły. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas | |
poruszania się po drogach. | ||
* | Wzmacnianie więzi uczuciowych w rodzinie. Przygotowanie upominku dla tatusia z okazji Dnia Ojca. | |
* | Udział w Uroczystym Zakończenia Przedszkola – program artystyczno-taneczny, zabawy z animatorem. | |
* | Przypomnienie zasad bezpiecznych zabaw wakacyjnych na podwórku oraz podczas wyjazdów na urlop. | |
* | Poznawanie przyrody, dostrzeganie jej piękna w okresie lata. | |
* | Wykorzystanie materiału przyrodniczego w plastyczno-technicznych rozwijających wyobraźnię przedszkolaków | |
(suszenie kwiatów zebranych na łące, prace plastyczne w ogrodzie z wykorzystaniem materiału przyrodniczego) | ||
* | Utrwalenie: | |
- poznanych liter w różnorodnych zagadkach, | ||
- umiejętności czytania | ||
- wiadomości matematycznych. | ||
MAJ
TEMATYKA: | ||
1. | Przedszkolak małym patriotą. | |
2. | Jestem Europejczykiem. | |
3. | Wiosna na łące. | |
4. | Moja rodzina. Dzień Matki. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE: | ||
* | Utrwalenie wyglądu flagi narodowej, godła, pogłębianie uczuć patriotycznych (Dzień Flagi, Święto 3 Maja) | |
Rozbudzanie tożsamości narodowej i zainteresowania swoim krajem; | ||
* | Zapoznanie z hymnem Unii Europejskiej, poznawanie niektórych krajów należących do | |
Unii Europejskiej oraz ich zwyczajów i tradycji; wyjaśnienie znaczenia flagi Unii Europejskiej; | ||
* | Poznanie środowiska łąki i jej mieszkańców, obserwacja w naturalnym środowisku (wyjście na łąkę); | |
Zapoznanie z pracą pszczelarza – wizyta pszczelarza (lekcja edukacyjna); | ||
* | Pielęgnowanie uczucia miłości dla mamy i rodziny; dostrzeganie jej olbrzymiej roli w życiu rodziny | |
* | Wyrabianie u dzieci potrzeby sprawiania niespodzianek. Przygotowanie prezentów i laurek z okazji Dnia Matki; | |
Wykonanie upominków na Święto Rodziny, przygotowanie programu artystycznego; | ||
* | Wprowadzenie liter Z, Ż, czytanie tekstów i rebusów, utrwalenie wszystkich poznanych liter; | |
* | Doskonalenie umiejętności liczenia, tworzenie zadań z tekstem i rozwiązywanie ich; | |
Utrwalanie cyfr i poznanych znaków matematycznych. |
KWIECIEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Wkrótce Wielkanoc | |
2. | Wielkanoc. | |
3. | Kubusiowi Przyjaciele Natury. | |
4. | Tydzień największych polskich miast oraz Legend i Baśni Polskich. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE: | ||
* | Poznanie i kultywowanie tradycji wielkanocnych. Przygotowanie życzeń i upominków dla bliskich, | |
seniorów. Udział w świątecznym śniadaniu. | ||
* | Poznawanie zwierząt hodowlanych, dostrzeganie ich pożyteczności dla człowieka. | |
* | Udział w kolejnej edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. | |
* | Utrwalenie i wzbogacenie wiadomości dotyczących zdrowego trybu życia i ekologii. Udział w obchodach Dnia Ziemi. | |
* | Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swymi spostrzeżeniami i przeżyciami. | |
* | Zapoznanie z życiem ptaków wiosną (przylot z dalekich krajów, zakładanie gniazd) | |
* | Budzenie patriotyzmu wśród dzieci. | |
* | Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o naszej ojczyźnie i niektórych polskich miastach. | |
Poznanie legend związanych polskich związanych z znanymi polskimi miastami. | ||
* | Poznanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych. | |
* | Doskonalenie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania zakresie10. | |
* | Zapoznanie z literami: „G”, „Ł”, „W”. Utrwalenie poznanych liter poprzez czytanie, układnie prostych wyrazów i zdań, | |
rozwiązywanie zagadek i krzyżówek |
MARZEC
TEMATYKA: | ||
1. | Marcowa pogoda. Przedwiośnie | |
2. | Zabawy matematyczne. | |
3. | Wkrótce wiosna | |
4. | Mamo, tato wolę wodę! | |
5. | Wiosna w ogrodzie | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE: | ||
* | zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedwiośnia, umieszczenie w „kąciku przyrody” | |
kalendarza oraz systematyczna obserwacja pogody, | ||
* | czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury | |
* | zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; | |
zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin, | ||
* | poznawanie charakterystycznych zwiastunów wiosny, | |
* | podkreślenie roli wody w codziennej diecie, zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska | |
oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych | ||
i postawy proekologicznej u dzieci, | ||
* | zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury | |
* | poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf), | |
przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze, filharmonii, operze itp., | ||
* | przygotowywanie kącika teatralnego, wzbogacanie kącika w stroje, maski; wspólne wykonywanie pacynek, | |
kukiełek, odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego | ||
* | wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem | |
pantomimy, dramy, | ||
* | utrwalenie poznanych liter, wprowadzenie „P”, „R”, „N”, „F” | |
* | wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie | |
* | liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską | |
* | czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, | |
* | porównywanie objętości cieczy, zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania cieczy, | |
rozwijanie umiejętności mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie | ||
odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśniania, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych | ||
słoikach jest różny, | ||
* | dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych, utrwalenie znaku „+”, | |
zapoznanie ze znakiem „-”, | ||
* | zapoznanie z wagą szalkową, stosuje określenia: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo, | |
* | rozwijanie umiejętności mierzenia długości, porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, | |
krótszy, takiej samej długości, mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków, | ||
LUTY
TEMATYKA: | ||
1. | Bal w przedszkolu. | |
2. | Zabawy zimowe. Walentynki. | |
3. | Sporty zimowe. | |
4. | Emocje Wesołych Misiów. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE: | ||
* | Utrwalenie wiadomości na temat zimy. | |
* | Obserwacja bezpośrednia w ogrodzie przedszkolnym. | |
* | Doświadczenia ze śniegiem, lodem. Rozbudzanie ciekawości badawczej. | |
* | Utrwalenie zasad bezpiecznych zabaw zimowych. | |
* | Utrwalenie zasad zdrowego odżywiania. Ukazanie wartości warzyw i owoców. | |
Wdrażanie do dbałości o swoje zdrowie w okresie zimy. | ||
* | Eko-Walentynki – przyłączenie się wychowanków do zbiórki zakrętek i zużytych baterii. | |
* | Doskonalenie umiejętności liczenia bez ograniczania zakresu, zapoznanie z „10”. | |
* | Rozwiązywanie różnorodnych zagadek matematycznych. | |
* | Układanie rytmów, tworzenie zbiorów ze względu na kilka cech. | |
* | Zachęcanie do słuchania opowiadań i wierszy | |
* | Wprowadzenie liter „c”. Utrwalanie poznanych wcześniej liter, tworzenie modelów słów, układanie oraz próby | |
czytania prostych wyrazów i zdań. |
STYCZEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Zimowe zabawy. | |
2. | Dbamy o nasze zdrowie. – „Stop SMOG” | |
3. | Babcia i dziadek. | |
4. | Wesołe zabawy karnawałowe. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Wzbogacenie wiedzy na temat kalendarza, poszerzenie wiadomości na temat miesięcy i pór roku, | |
utrwalanie nazw dni tygodnia, dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy. | ||
* | Wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków zwierząt i ptaków, rozumienie konieczności | |
dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych zimą. | ||
* | Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy. | |
* | Badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu i lodu – zabawy badawcze. | |
* | Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych oraz przewidywanie | |
konsekwencji ich nieprzestrzegania. | ||
* | Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych w rodzinie, zachęcanie do wypowiadania się na tematy | |
związane z życiem rodzinnym, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny. | ||
* | Przygotowanie programu artystycznego (nagranie) oraz upominków z okazji Dnia Babci i Dziadka. | |
* | Udział w balu karnawałowym. | |
* | Utrwalanie poznanych liter, zapoznanie z „B” „U”, „J” „Y”; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się | |
daną głoską i mających ją w środku; różnicowanie samogłosek i spółgłosek. | ||
* | Czytanie sylab, wyrazów o prostej budowie fonetycznej. | |
* | Zapoznanie ze znakiem „+”. | |
* | Utrwalanie poznanych cyfr i liczb. Zapoznanie z „8” i „9”. | |
* | Klasyfikowanie i segregowanie obiektów wg podanych kryteriów. | |
* | Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt | |
i podawanie ich charakterystycznych cech. | ||
GRUDZIEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Mieszkam na Śląsku. Dzień Górnika. | |
2. | Dbamy o zwierzęta zimą. Mikołaj w przedszkolu. | |
3. | Nadchodzą święta - Boże Narodzenie. | |
4. | Witamy Nowy Rok. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Utrwalenie nazwy swojego miasta, zapoznanie z herbem. Poznanie zawodu górnika, ukazanie znaczenia węgla | |
dla człowieka i przyrody. | ||
* | Wdrażanie do pomagania zwierzętom, w tym ptakom, które zostały u nas na zimę. Wystawienie karmnika za okno. | |
* | Udział w uroczystości „Spotkanie z Mikołajem". | |
* | Wzmacnianie więzi uczuciowych z rodziną. Zachęcanie dzieci do udziału w świątecznych porządkach, strojeniu choinki | |
Wprowadzenie atmosfery radosnego oczekiwania na święta | ||
* | Zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia. Śpiewanie kolęd, przygotowywanie przedstawienia | |
dla rodziców. | ||
* | Udział w uroczystej Wigilii w przedszkolu. | |
* | Zapoznanie z pojęciem Stary Rok, Nowy Rok, utrwalenie nazw miesięcy. | |
* | Utrwalenie cyfr 0-6 i znaków matematycznych „=, <, >”. Wprowadzenie cyfry „7” . | |
Stosowanie znaków i cyfr w sytuacjach zadaniowych. | ||
* | Zajęcia z elementami kodowania. | |
* | Utrwalenie wszystkich dotychczas poznanych liter. Zapoznanie z literami „E, S ”. | |
* | Doskonalenie umiejętności czytania wyrazów i krótkich zdań. Tworzenie z alfabetu ruchomego wyrazów i zdań. | |
* | Systematyczne przygotowywanie do pisania (ćwiczenia grafomotoryczne , pisanie poznanych liter). | |
LISTOPAD
TEMATYKA: | ||
1. | Spotkanie z bajką. | |
2. | Jestem Polakiem. | |
3. | Akademia Aqafresh. | |
4. | Obserwacje pogody w listopadzie. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Budzenie zainteresowania dzieci baśniami i bajkami. Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni. | |
Zapoznanie z powstaniem książek oraz ich rolą w życiu dzieci i dorosłych. Zachęcanie do codziennego czytania. | ||
* | Zapoznanie z mapą Polski, ważniejszymi miastami, rzekami oraz górami i morzem; | |
poznanie symboli narodowych (godła, flagi oraz hymnu), poznanie barw Ojczyzny – bieli i czerwieni, | ||
wspólne odśpiewanie hymnu „Mazurka Dąbrowskiego”, (udział w akcji: Szoła do hymnu)budzenie uczuć patriotycznych. | ||
* | Przypomnienie zasad prawidłowego dbania o swoje zęby – udział w programie Aquafresh. | |
* | Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, rozpoznawanie znaków synoptycznych, | |
uświadamianie konieczności dostosowywania ubioru do warunków atmosferycznych; | ||
poznanie stanów skupienia wody i ich właściwości (zabawy badawcze). | ||
* | Zapoznanie z „I,i” „D,d” „K,k”. Zabawy z poznanymi literami. Układanie schematów i modeli słów z poznanych liter. | |
* | Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków, wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie, | |
czytanie całościowe nazw wyrazów, układanie rymów do podanych słów, liczenie głosek; | ||
budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania, odróżnianie druku od pisma, wykonywanie ćwiczeń | ||
grafomotorycznych. | ||
* | Formułowanie dłuższych wypowiedzi z zastosowaniem przymiotników i przysłówków. | |
* | Zapoznanie z cyfrą „0” „6”. Utrwalenie poznanych cyfr. Wprowadzenie znaków: „=”, „<”, „ >”, | |
oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych. | ||
* | Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. | |
* | Segregowanie, klasyfikowanie przedmiotów według podanego kryterium. | |
Zabawy z elementami kodowania z wykorzystaniem maty i kubeczków. |
PAŹDZIERNIK
TEMATYKA: | ||
1. | Jesień w parku i w lesie (Dzień Zwierząt, Dzień Drzewa). | |
2. | Akademia Zdrowego Przedszkolaka (Dzień Mycia Rąk). | |
3. | Co to jest savoir-vivre? | |
4. | Jesienne zwyczaje zwierząt. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Ukazanie znaczenia drzew i zwierząt dla człowieka i otoczenia przyrodniczego, wdrażanie do poszanowania przyrody. | |
* | Poszerzanie wiadomości na temat jesieni i obserwacja przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego. | |
* | Wyrabianie u dzieci nawyków higieniczno-kulturalnych, związanych z higieną osobistą oraz spożywaniem posiłków. | |
* | Ukazanie walorów zdrowotnych spożywania warzyw i owoców oraz ukazanie sposobów chronienia się przed chorobami. | |
* | Przypomnienie instrukcji mycia rąk (Dzień Mycia Rąk). | |
* | Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania się względem siebie i otoczenia społecznego. | |
* | Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt przed zimą, poznawanie ich warunków życia, wzbogacanie | |
wiadomości przyrodniczych. | ||
* | Zapoznanie z literami L, M, T. | |
* | Dalsze ćwiczenia przygotowujące do czytania i pisania, usprawnianie słuchu fonematycznego, nauka czytania sylab | |
i tworzenie wyrazów. | ||
* | Rozumienie określeń: słowo, wyraz, głoska, litera. | |
* | Zakodowane zabawy z UPD. | |
* | Poznanie cyfr 4 i 5. Utrwalanie poznanych figur geometrycznych. Poznanie trójkąta. |
WRZESIEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Witajcie w przedszkolu. | |
2. | Zgodne zabawy w naszej grupie. | |
3. | Bezpieczna droga do przedszkola. | |
4. | Jesień w ogrodzie. | |
5. | Jesień w sadzie. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Poznanie środowiska przedszkolnego (swojej sali, łazienki, szatni), kształtowanie orientacji w tym środowisku. | |
* | Ustalenie wspólnych norm i zasad panujących w grupie oraz zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw w sali | |
i w ogrodzie przedszkolnym. | ||
* | Wyrabianie u dzieci nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z higieną osobistą oraz spożywaniem posiłków, | |
samodzielnością. | ||
* | Poznanie i kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego i bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym. | |
Poznanie niektórych znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej; utrwalenie numerów alarmowych. | ||
* | Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców; rozróżnianie ich za pomocą dotyku, wzorku, smaku i zapachu; | |
określanie części jadalnych warzyw. Zapoznanie z pracą ogrodnika jesienią. | ||
* | Zapoznanie ze sposobem przygotowania się ludzi do zimy – zapasy na zimę – kiszenie ogórków. | |
* | Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania: sylabizowanie, głoskowanie, globalne czytanie wyrazów, | |
liczenie wyrazów w zdaniach, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych | ||
* | Zabawy z literą „O”, „A”; wprowadzenie pojęć „samogłoska i spółgłoska” | |
* | Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich | |
podstawowych cech. | ||
* | Liczenie przedmiotów bez ograniczenia zakresu w toku zabaw dydaktycznych i samodzielnych; wprowadzenie zapisu | |
cyfrowego liczb „1”, „2” i „3”. | ||