KĄCIK SZEŚCIOLATKA
LUTY
TEMATYKA: | ||
1. | Poznajemy nasze zmysły. | |
2. | Bal. Bezpieczni w sieci. | |
3. | Ekowalentynki. Co to jest smog? | |
4. | Zawody naszych rodziców. Kim będę w przyszłości. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi, poprawne wypowiadanie się | |
w czasie przyszłym i przeszłym– ćwiczenia fleksyjne i słownikowe dostosowane do odpowiedniego tematu | ||
* | Monitorowanie treści dostępnych w sieci. Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa wynikające | |
z bezmyślnego przeglądanie niewłaściwych stron.Uwrażliwienie na właściwe korzystanie z dobrodziejstw multimedialnych. | ||
* | Bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych: telewizor, komputer oraz inne sprzęty AGD | |
* | Zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody, energii, poszukiwanie alternatywnych źródeł zgodnych z nowoczesnymi | |
trendami ekologicznymi, wdrażanie do prowadzenia właściwej segregacji odpadami i zasadami właściwego gospodarowania nimi | ||
* | Pierwsze próby poszukiwania własnych preferencji zawodowych, obserwacja zainteresowań profesjami | |
zawodowymi w ramach właściwej preorientacji zawodowej. Wyjścia do wybranych zakładów pracy. | ||
* | Czerpanie właściwej wrażliwości emocjonalnej podczas wspólnych zabaw ruchowych, tanecznych i integracyjnych | |
podczas balu karnawałowego. | ||
* | Całościowe czytanie wyrazów i równoważników zdań, przeliczanie słów w zdaniu oraz głosek i liter w wyrazach, | |
dalsza analiza głoskowa wyrazów ( dzielenie na głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie)- ciąg dalszy ćwiczeń fonematycznych. | ||
* | Systematyczne utrwalanie poznanych do tej pory liter oraz wprowadzenie nowych: N,n; B,b; G,g. | |
* | Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej w trakcie wykonywania szeregu ćwiczeń grafomotorycznych | |
utrwalających pisanie znaków literopodobnych. | ||
* | Zabawy i ćwiczenia w logicznym myśleniu i projektowaniu: dostrzeganie różnic i podobieństw w określonych | |
zadaniach indywidualnych i w małych zespołach. | ||
* | Szeregowanie figur geometrycznych pod względem wielkości, natężenia ich barw i ilości elementów. Część wspólna zbiorów | |
* | Zapoznanie z liczbą i cyfrą 8 . Dokonywanie działań w zakresie 8. | |
* | Zwrócenie uwagi na poprawny zapis od lewej do prawej z zachowaniem właściwej kolejności znaków i cyfr. | |
* | Zapoznanie ze znakiem „-”. | |
* | Tworzenie zbiorowych projektów grupowych dotyczących wybranej przez nauczyciela tematyki lub problemu. | |
STYCZEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Mijają dni, miesiące, lata… | |
2. | Babcia i Dziadek | |
3. | Bezpieczeństwo zimą | |
4. | Pomysły na zabawę podczas ferii. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi, poprawne wypowiadanie się | |
w czasie przyszłym i przeszłym. | ||
* | Wprowadzenie pojęcia czas, zwrócenie uwagi na jego ciągły bieg, zwrócenie uwagi na podział czasu od sekundy | |
do doby oraz od dnia do roku, nauka kolejno następujących po sobie pór roku oraz dni i miesięcy. | ||
* | Recytowanie indywidualnie i zespołowo wybranych wierszy lub swojej roli przewidzianej podczas występów | |
dla rodziców i dziadków. | ||
* | Wyrabianie właściwej wrażliwości emocjonalnej podczas przygotowania niespodzianek dla osób starszych i rodziców. | |
* | Całościowe czytanie wyrazów i równoważników zdań, przeliczanie słów w zdaniu oraz głosek i liter w wyrazach, | |
dalsza analiza głoskowa wyrazów ( dzielenie na głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie) | ||
* | Systematyczne utrwalanie poznanych do tej pory liter oraz wprowadzenie nowych Y, R, S | |
* | Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej w trakcie wykonywania szeregu ćwiczeń grafomotorycznych | |
* | Łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej np.: barwy, wielkości, kształtu, | |
a następnie cech funkcjonalnych. | ||
* | Mierzenie długości, ciężaru i pojemności określonych przedmiotów z użyciem różnorodnych materiałów z życia | |
codziennego. | ||
* | Zapoznanie z liczbą i cyfrą 7 . Dokonywanie działań w zakresie 7. | |
* | Zwrócenie uwagi na poprawny zapis od lewej do prawej z zachowaniem właściwej kolejności znaków i cyfr. | |
* | Poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą, zwłaszcza podczas | |
spędzania czasu wolnego w domu i na podwórku. | ||
* | Zachęcanie do czynnego i aktywnego korzystania z zabaw na świeżym powietrzu, właściwego ubierania się, a tym | |
samym hartowania organizmu. | ||
* | Wykorzystanie aktywizujących metod nauczania w celu stworzenia mapy pomysłów na twórcze spędzanie czasu | |
wolnego podczas ferii. | ||
* | Zapoznanie ze zjawiskiem krystalizacji - zabawy badawcze. |
GRUDZIEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Spotkanie z Mikołajem. | |
2. | Idzie zima. | |
3. | Nadchodzą święta - Boże Narodzenie. | |
4. | Witamy Nowy Rok. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Udział w uroczystości „Spotkanie z Mikołajem". | |
* | Wdrażanie do pomagania ptakom, które zostały u nas na zimę. | |
Wystawienie karmnika za okno oraz w ogrodzie przedszkolnym. | ||
* | Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy. | |
* | Badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu i lodu – zabawy badawcze. | |
* | Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych oraz przewidywanie | |
konsekwencji ich nieprzestrzegania. | ||
* | Wzmacnianie więzi uczuciowych z rodziną. Zachęcanie dzieci do udziału w świątecznych porządkach, strojeniu choinki | |
Wprowadzenie atmosfery radosnego oczekiwania na święta | ||
* | Zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia. Śpiewanie kolęd, przygotowywanie przedstawienia | |
dla rodziców. | ||
* | Udział w uroczystej Wigilii w przedszkolu. | |
* | Zapoznanie z pojęciem Stary Rok, Nowy Rok, utrwalenie nazw miesięcy. | |
* | Utrwalenie poznanych cyfr i znaków matematycznych: <, >, =. Wprowadzenie cyfry „6” . | |
Stosowanie znaków i cyfr w sytuacjach zadaniowych. | ||
* | Zajęcia z elementami kodowania. | |
* | Utrwalenie wszystkich dotychczas poznanych liter. Zapoznanie z literami „K, L, Y”. | |
* | Doskonalenie umiejętności czytania wyrazów i krótkich zdań. Tworzenie z alfabetu ruchomego wyrazów i zdań. | |
* | Systematyczne przygotowywanie do pisania (ćwiczenia grafomotoryczne , pisanie poznanych liter). | |
LISTOPAD
TEMATYKA: | ||
1. | Jesienne nastroje. | |
2. | Spotkanie z bajką. | |
3. | Jestem Polakiem. | |
4. | W teatrze. | |
5. | Tutaj rosły paprocie. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, rozpoznawanie znaków synoptycznych, | |
poznanie stanów skupienia wody i ich właściwości | ||
* | Budzenie zainteresowania dzieci baśniami i bajkami. Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni. | |
Zapoznanie z powstaniem książek oraz ich rolą w życiu dzieci i dorosłych. Zachęcanie do codziennego czytania. | ||
* | Zapoznanie z mapą Polski, ważniejszymi miastami, rzekami oraz górami i morzem; poznanie symboli narodowych | |
(godła, flagi oraz hymnu). Poznanie barw Ojczyzny – bieli i czerwieni. Wspólne odśpiewanie hymnu | ||
„Mazurka Dąbrowskiego”- udział w akcji: Szkoła do hymnu. Budzenie uczuć patriotycznych. | ||
* | Zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury, poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) | |
oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf). Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze, | ||
filharmonii, operze itp. Przygotowywanie kącika teatralnego. Wzbogacanie kącika w stroje, maski; | ||
Wspólne wykonywanie pacynek, kukiełek. Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego. | ||
* | Zapoznanie z zasobami kryjącymi się pod ziemią (węgiel, sól), poszerzanie wiedzy na temat źródeł złóż w Polsce. | |
Poznanie właściwości fizycznych minerałów: soli kuchennej i węgla kamiennego poprzez zabawy badawcze. | ||
Poznanie produktów pochodzących z węgla. Zapoznanie z prawdopodobnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów. | ||
* | Zapoznanie z literami : „I,i” „T,t” „D,d”. Zabawy z poznanymi literami. | |
* | Układanie schematów i modeli słów z poznanych liter | |
* | Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków, wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie, | |
czytanie całościowe nazw wyrazów, układanie rymów do podanych słów, liczenie głosek; | ||
budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania, odróżnianie druku od pisma, wykonywanie | ||
ćwiczeń grafomotorycznych. | ||
* | Zapoznanie z cyfrą „4”, „5”. Utrwalenie poznanych cyfr. | |
* | Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. | |
* | Zabawy z elementami kodowania z wykorzystaniem maty i kubeczków. | |
PAŹDZIERNIK
TEMATYKA: | ||
1. | Savoi-vivr w jesiennej porze. | |
2. | Kolorowy jesienny tydzień zabaw sensorycznych. | |
3. | Akademia Zdrowego Przedszkolaka. | |
4. | Jesienne zabawy. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Ukazanie znaczenia drzew i zwierząt dla człowieka i otoczenia przyrodniczego, wdrażanie do poszanowania przyrody | |
(obchody Dnia Zwierząt i Dnia Drzewa). | ||
* | Poszerzanie wiadomości na temat jesieni i obserwacja przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego i wykorzystanie | |
go podczas jesiennych zabaw i zajęć sensorycznych. | ||
* | Wyrabianie u dzieci nawyków higieniczno-kulturalnych, związanych z higieną osobistą oraz spożywaniem posiłków. | |
* | Ukazanie walorów zdrowotnych spożywania warzyw i owoców oraz ukazanie sposobów chronienia się przed chorobami. | |
* | Przypomnienie instrukcji mycia rąk (Dzień Mycia Rąk). | |
* | Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania się względem siebie i otoczenia społecznego. | |
* | Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt przed zimą, poznawanie ich warunków życia, wzbogacanie | |
wiadomości przyrodniczych. | ||
* | Zapoznanie z literami L, M, T. | |
* | Dalsze ćwiczenia przygotowujące do czytania i pisania, usprawnianie słuchu fonematycznego, nauka czytania sylab | |
i tworzenie wyrazów. | ||
* | Rozumienie określeń: słowo, wyraz, głoska, litera. | |
* | Poznanie cyfr 4 i 5. Utrwalanie poznanych figur geometrycznych. Poznanie trójkąta. |
WRZESIEŃ
TEMATYKA: | ||
1. | Witajcie w przedszkolu. | |
2. | Zgodne zabawy w naszej grupie. | |
3. | Bezpieczna droga do przedszkola. | |
4. | Jesień w ogrodzie. | |
5. | Jesień w sadzie. | |
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE: | ||
* | Poznanie środowiska przedszkolnego (swojej sali, łazienki, szatni), kształtowanie orientacji w tym środowisku. | |
* | Ustalenie wspólnych norm i zasad panujących w grupie oraz zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw w sali | |
i w ogrodzie przedszkolnym. | ||
* | Wyrabianie u dzieci nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z higieną osobistą oraz spożywaniem posiłków, | |
samodzielnością. | ||
* | Poznanie i kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego i bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym. | |
Poznanie niektórych znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej; utrwalenie numerów alarmowych. | ||
* | Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców; rozróżnianie ich za pomocą dotyku, wzorku, smaku i zapachu; | |
określanie części jadalnych warzyw. Zapoznanie z pracą ogrodnika jesienią. | ||
* | Zapoznanie ze sposobem przygotowania się ludzi do zimy – zapasy na zimę – kiszenie ogórków. | |
* | Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania: sylabizowanie, głoskowanie, globalne czytanie wyrazów, | |
liczenie wyrazów w zdaniach, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych | ||
* | Zabawy z literą „O”, „A”; wprowadzenie pojęć „samogłoska i spółgłoska” | |
* | Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich | |
podstawowych cech. | ||
* | Liczenie przedmiotów bez ograniczenia zakresu w toku zabaw dydaktycznych i samodzielnych; wprowadzenie zapisu | |
cyfrowego liczb „1”, „2” i „3”. | ||